Monday 30 January 2012

BAB 2


“Selamat pagi cikgu…!!!” Zairi, ketua kelas tahun 6 Beta di Sekolah Kebangsaan Slim River memberi salam setelah Iqmal memasuki kelas tersebut dan diikuti dengan murid-murid lain. “Selamat pagi murid-murid..semua boleh duduk. “ Balas Iqmal yang merupakan cikgu matematik di Sekolah tersebut. Siapa sangka, pelajar yang dahulunya malas dan kuat mengacau orang kini sudah menjadi cikgu walaupun hanya cikgu sekolah rendah. “Janji cikgu jugakan dari tak jadi cikgu..!” ayat yang selalu keluar dari mulut Iqmal apabila kawan-kawannya selalu peril dia. Dia tidak kisah dengan ayat-ayat kawan-kawannya itu. Dia sebenarnya suka akan kanak-kanak. “Ok murid-murid, hari ni kita ada ujian, semua buku atau nota sila simpan dalam beg dan letak kat belakang.” Pesan Iqmal terhadap anak muridnya sambil meletakkan soalan ujian di atas meja setiap muridnya. “kamu semua ada masa sejam setengah untuk menjawab soalan dan jangan meniru, kalau tanya cikgu tak pe..hehehhe” Iqmal cuba mengambil hati anak muridnya. Ujian tersebut telah dijalankan. Iqmal hanya memerhatikan dari tempat duduknya sahaja. Teringat dia pada zaman persekolahannya.
“Cikgu Iqmal, boleh kita berbicara sebentar.” Kedengaran suara seorang gadis yang amat dikenali datang dari arah belakang semasa Iqmal sedang menjamu selera. “Ooo..cikgu Azura rupanya..boleh je nak berbicara dan meh la duduk kat cini.”Iqmal bangun dan menarik kerusi lalu memberikan kepada cikgu Azura duduk. “Ada apa yang cikgu Azura nak berbicara dengan saya. Macam hal penting je.” Pertanyan Iqmal apabila melihat riak wajah cikgu Azura macam serius. “Begini cikgu Iqmal, saya sudah lama memerhatikan cikgu Iqmal dengan cik Sitii….”,”Apa yang cikgu Azura  nak sampaikan ni?Apa yang tak kena antara saya dengan Siti tu..?”Belum pun sempat cikgu Azura habiskan ayatnya,Iqmal terus potong ayat cikgu Azura. Iqmal agak tidak suka orang lain sibuk pasal hal peribadinya. “Bukan saya nak burukkan cik Siti tu tapi saya terpaksa juga  cakap kat cikgu Iqmal. Maafkan saya kalau saya menyinggung perasaan cikgu Iqmal. “ cikgu Azura terasa bersalah apabila melihat muka Iqmal berubah setelah dia cerita tentang kekasihnya. “tak pe lah cikgu Azura,terima kasih lah cerita hal ni. saya minta diri dulu kerana ada hal sikit. “ Iqmal terus bangun dan berlalu menuju ke pejabat.  Tuhan itu maha adil, petang itu juga Iqmal terserempak dengan Siti bersama seorang lelaki yang amat dia kenal. Hakim! Iqbal berkata dalam hati. Iqbal terus meluru ke arah Siti. Terkejut Siti apabila berhadapan dengan Iqbal. Hakim hanya tersengih. “Kan aku dah cakap dulu,ko tak kan dapat dia dari aku!” agak kasar bahasa Hakim. Ikutkan hati Iqmal, hendak sahaja Iqbal tumbuk sahabatnya itu tetapi mengenangkan persahabatan mereka,dia terpaksa lupakan. Iqbal mengalah. Dia kini sedar siapa sebenarnya Siti. “Hakim, aku tak kisah lah, setakat perempuan murah macam ni,tepi jalan aku leh dapat lah. Aku harap ko akan sedar siapa BETINA ni!”sengaja Iqbal kuatkan perkataan betina  bagi terasa sedikit perempuan itu. “kurang ajar lah ko Iqbal. Ko panggil aku betina dan perempuan murahan!” Balas Siti sambil tangannya terasa nak menampar muka Iqbal tetapi tidak sempat kerana Iqbal lebih pantas untuk mengelak. Hati Iqbal terasa sakit apabila dipermainkan oleh seorang wanita. Apa yang dia dengar selama ini dari mulut orang,benar belaka.

No comments:

Post a Comment